lørdag 28. mars 2009

Så fort tiden går!!


Boom Bastic, brun colourpoint


Nå har kattungene passert 4 uker, og denne uken har vært en milepæl for kattungene.
Utrolig mye har hendt i kattungenes liv bare på bare noen dager!
Forrige uke satte jeg opp hvalpegården rundt kattungekassen, slik at kattungene nå kan gå fritt ut og inn av kassen sin.
Fra å vakle rundt på ustøe ben og virre rundt på måfå, har kattungene forvandlet seg til 6 små huliganer som henger på gjerdet i hvalpegården, og kaster seg rundt i vilter lek med hverandre, på jakt etter en hale eller et øre. Berta synes også tydeligvis at de er umulige, for hun har bitt av hvert eneste værhår på alle kattungene, slik at de ser helt rare ut *ler*
Dette gjør hun fordi at de skal holde seg på ett sted og ikke stikke av.

På tirsdag, da kattungene var 4 uker gamle, introduserte jeg mat til dem.

Maten besto av velling (melkefri barnemaisgrøt med vikingmelk), RC babycat-tørrfór og de nye posene med RC kitten- på hver sin tallerken.
Bella Donna og Bumble Bee åt umiddelbart av vårforet og vellingen, og da de hadde smakt litt på det, gikk de løs på vårfóret.
De andre har smakt litt etterhvert de også, men lille Baby Belle drikker fremdeles melk på flaske.

Bella Donna var også den første som skjønte tegninga med do-kassen, mens de andre bare smakte på Catsan-steinene, til matmors store fortvilelse;)
I dag har jeg også sett at Boom Bastic har gjort fra seg, og flink som han er, så graver han over etter seg også:)

Når det gjelder Bella Donna, så skulle jeg ønske at jeg kunne trylle...Det er henne vi har vurdert å beholde i oppdrettet vårt, og hun ser veldig lovende ut, både i kroppen og typen. Hun har en perfekt omvendt V i ansiktet sitt, fine bicolourmarkeringer og ingen flekker på bena sine. Nå i uken så vi at hun kommer til å få hvitt helt nederst på ørene sine, og kan dermed ikke stilles ut.
Det er jo sååå typisk, iallefall siden familien som evt. skal ha henne som fórkatt har interesse for utstilling. Vi får se hva det blir til...om hun selges som kosekatt, eller om vi velger å beholde henne. Selv om hun har hvitt på ørene sine, kan hun fortsatt brukes i avl og gi fine avkom, men helst skulle jeg ønske hun var "rett" markert også;)


Mandags kveld hendte det noe som ikke var fullt så gøy.

Lille Baby Belle, som har vært pigg og frisk siden vi avsluttet antibiotikakuren for 2,5 uker siden, ble plutselig dårlig. Hun lå helt stilleog ble slappere og slappere.

Jeg målte temperaturen på henne, men hun hadde ikke feber. Matlyst hadde hun iallefall ikke!Jeg kokte opp sukkervann til henne, slik at hun skulle få i seg noe, men det hjalp ikke noe særlig det heller.
Jeg ga henne for sikkerhetsskyld en dråpe Imacillin (antibiotika) og vi så natten an.
Tirsdags morgen var hun blitt enda dårligere, og vi dro inn til dyreklinikken med henne. Vi ble godt tatt imot av Håvard og Vibeke, som er våre faste veterinærer.
Vi prøvde å røntgenfotografere henne, men bildene ble uklare, så de ville ha henne inn til observasjon resten av dagen. Hun ble lagt i kuvøse med oksygentilførsel, og nye bilder ble tatt.

Ettermiddagen sneglet seg avgårde, og endelig- utpå kvelden, fikk jeg telefon om at jeg kunne hente henne hjem. De kunne konstatere at hun hadde pådratt seg ny lungebetennelse, og at vi måtte gi henne en ny 2 ukers antibiotika-kúr. Bortsett fra at lungebetennelse kan være veldig alvorlig, ble jeg nesten glad da jeg fikk vite resultatet, for det er noe som forhåpentligvis går an å behandle! Jeg var slett ikke sikker på at jeg ville få henne med meg hjem da jeg leverte henne inn om morgenen, så dårlig var hun, stakkars liten.

Godt at jeg fikk startet antibiotikabehandlingen så tidlig, iallefall!

Tirsdags kveld hadde hun iallefall fått tilbake matlysten, og drakk en god del.
Onsdags morgen var hun mye piggere, og i dag løper hun rundt sammen med de andre, så hun er på bedringens vei.

Det er utrolig hvor fort det kan gå med de små- fra å løpe rundt i det ene øyeblikket, til å være helt slapp, og siden være pigg igjen.


Det er veldig viktig at de små får veterinærbehandling fort! Aldri utsett behandlingen til så små kattunger. Det er bedre å kontakte veterinær en gang for mye enn en gang for lite.



Baby Belle, brun bicolour

1 kommentar:

Anonym sa...

Fant denne bloggen din!:) Den var kjempekoselig!:) Jeg er selv abyssineroppdretter, og er på leting etter kattblogger. Det har jeg funnet her inne!:) Håper det er greit at jeg legger deg til som "følger" av bloggen din?