søndag 3. januar 2010

2009-året som gikk!

2009 har vært et godt år for meg og mitt oppdrett.

Selv om mine kullplaner ikke helt har gått på skinner, kan jeg alikevel si meg ganske fornøyd:)
Ett kull har jeg avlet frem i løpet av 2009, jeg er ingen storoppdretter, men jeg har iallefall fått bra kvalitet på kattungene i kullet, og dermed har jeg oppnådd ett av målene mine med mitt oppdrett:)
Jeg har fått veldig gode tilbakemeldinger fra fornøyde kattungekjøpere, som har fått kattunger med et herlig temperament, og som takler det meste.
Jeg har bevisst valgt ut disse familiene til mine kattunger ut ifra kattungenes personlighet, og det har vist seg å være helt rette valg.
Det som ikke har gått helt etter planen, har vært Divas parring. Jeg hadde jo egentlig planer om å parre henne sommeren 2009, men slik gikk det ikke. Jeg hadde en krevende jobb, der jeg ikke hadde mye fritid i helgene, og dermed var det ikke lett for meg å planlegge en 17 timers reise til Sverige med henne. (Hannen hun skal parres med, bor i Uddevalla i Sverige, og det er jo et godt stykke fra Stavanger) Diva hadde et par harde løp etter hverandre, og gikk veldig ned i kondisjon. I tillegg fikk hun en infeksjon i kroppen sin, og mitt valg ble å sette henne på en antibiotikakur og p-piller for å få henne frisk og opp i kondisjon igjen før parring. Jeg parrer aldri en katt som ikke er i kondisjon. I ogmed at hun gikk ned en hel kilo i vekt, noe som er mye for en katt, så tok det sin tid før hun ble sitt gamle "jeg" igjen.
Min jobbsituasjon er også annerledes nå enn i sommer. Jeg jobber ikke lengre i dyrebutikken på IKEA-senteret, men har gått tilbake til å bli "barnehagetante" igjen, noe jeg trives utmerket med! Jobben på Con Calore var helt OK, og jeg trivdes med selve jobben, men med 1 1/2 times pendling frem og tilbake til jobb, lørdagsjobbinger og en jobb som var sterkt underbetalt, så sier det seg selv at jeg ikke fikk særlig tid til hverken familien eller kattene
Jeg har fremdeles en drøm om å drive min egen dyrebutikk, men da skal jeg drive den på min måte, og så skal den ligge i nærheten av der jeg bor, slik at jeg slipper å pendle så langt.
Akkurat nå koser jeg meg i min nye jobb. Jeg har trivelige kollegaer, greie arbeidstider, helgefri, grei lønn og ikke minst kort vei til jobb! Jeg kjenner at jeg har mye mer overskudd nå enn det jeg hadde tidligere, og det gjør godt for kropp og sjel!
Jeg merker at dagene flyr, og nå går det også snart mot lysere tider:)


Utstillingsmessig, så har 2009 vært et fantastisk år!

Jeg har ikke fått skrevet så mye om dette i bloggen min tidligere, men har nå skrevet ned noen av mine utstillingshistorier om dere gidder å lese:)

Vi startet jo med Divas pangsuksess på sin første norske utstilling i BERAK i februar, der hun første dagen tapte BIS på loddtrekning, og andre dagen ble Best in show!!

Diva er en typisk "vinterkatt", der hun er i en fantastisk pelskondisjon fra oktober til slutten på april, og så feller hun mesteparten av pelsen sin, og har sommerpels i sommerhalvåret. Ganske normalt, vil jeg tro, selv om jeg har sett raggiser, som også er i fantastisk pelskondisjon om sommeren;) Certene sine har hun tatt jevnt og trutt, men jeg hadde en utstillingspause med henne i sommer og høst, da hun var på vei opp i kondisjon, og utelot dermed SØRAK-utstillingen, som ellers er en veldig trivelig utstilling i Kristiansand.


RORAK-utstillingen i midten på Oktober var også en spesiell hendelse for oss.

På denne utstillingen stilte jeg ut Diva og Berta, og av avkommene mine var Bella Donna med, sammen med forverten Vibecke, Boom Bastic, den brune colourpointen som eies av Inge og Jorunn, og Bacchus, den blå mittedgutten, som eies av Anne. Anne hadde også med seg Santi, som var i en fantastisk pelskondisjon!!

I forkant av utstillingen badet jeg 9 (!) katter! (Det er første og siste gangen jeg bader så mange før en utstilling- snakk om å være helt gåen i rygg og knær etterpå) Jeg bla. hadde besøk av Anita Grude og Casper, en vakker brun bicolourkastrat fra Diadem's oppdrett, og viste henne hvordan man skulle showpreparere en katt på beste måte. Jeg tror nok at både Anita og Solveig var veldig imponert etterpå, for han ble flott og fløffy som en prins, og fikk mye skryt av dommerne for sin pels:) (Han ble også BIS-kastrat og beste klubbkatt på lørdagen)


For mine avkom i klasse 11 (ungdyrsklassen) gikk det også veldig bra! Bella Donna fikk en fantastisk bedømmelse av begge dommerne, selv om hun ble EX2, og slått ut av Solveigs vakre Naima, fra Dan Dara's oppdrett, men det var helt forventet. Bella Donna har jo en fargefeil- hun har litt hvitt nederst på begge ørene, noe jeg er fullstendig klar over at ikke kan gi full poengsum så lenge hun har konkurranse i sin klasse. Jeg tok henne med for å få en bedømmelse på typen hennes, og i tillegg se hvordan hun taklet å være på en utstilling sammen med mange andre katter og med ukjente lukter, og det gikk kjempefint, iallefall så lenge matmor Vibecke var i nærheten:) Det hun fikk aller mest skryt for, var pelsen sin, som er akkurat slik jeg ønsker at en raggispels skal være- helt silkeaktig og halvlang, uten underull.


Boom Bastic gjorde det også bra på utstillingen. Han fikk sitt EX1, ble Best i Variant lørdagen (Veldig gøy at det ble tatt ut BIV blant brune colourpointer, tror det er første gangen det har hendt i vårt utstillingsområde) og han ble nominert! Boom Bastic er bra typemessig, og har et bredt og fint hode, samt en bra øreplassering. Jeg synes at øyenfargen hans kunne vært bedre, og fargeutviklingen hans er ganske sen, men han har veldig fine kontraster mellom kroppsfarge og points, og det liker jeg. Jeg merket at det var litt hormoner ute og gikk (han var fremdeles ikke kastrert) da vi var oppe hos dommeren, men han oppførte seg fint, og taklet bra å stå på panelbordet. Håper hans eiere har lyst å stille ham som kastrat også- regner med at han vil roe seg en hel del da:) Desverre kan han ikke brukes i avl, da han er Monorkid, dvs, han har bare en testikkel på plass.

Den som overrasket meg mest, var Bacchus! Den lille pipegutten "min", som jeg til tross for perfekte mittedmarkeringer, solgte som kosekatt, var blitt forvandlet til en stor og kraftig og snill herremann, som allerede nå var større enn sin far. Det var vel ikke helt meningen at han skulle bli stilt ut, pga at han var litt tilbaketrukket som liten og at han hadde en veldig rak profil, men siden Anne hadde lyst å prøve, så fikk hun selvfølgelig lov til det:)

Bacchus oppførte seg så fint på dommerbordet, akkurat som om han aldri skulle ha gjort noe annet! Dommeren la ham ned på ryggen på bordet for å sjekke at stripen på magen hans gikk helt gjennom og var uten flekker og avbrudd, og han bare lå der og godtok det:)

Han fikk også mye skryt av dommeren og ble tilogmed nominert!! Gjett om jeg var stolt!

(Jeg tror Anne fikk litt utstillingsdilla etter dette, og jeg håper at hun har lyst å stille ham igjen!)

To avkom i panelet!!

Diva fikk også certet sitt, men ble ikke nominert pga at hun manglet endel pels, noe jeg forsåvidt var helt enig i.

Berta fikk også certet sitt, og ble dermed Champion, men skal ikke stilles ut mer. (Jeg stilte henne kun lørdagen) Hun liker seg ikke på utstillinger, og er redd. Gjemmer seg under burpynten, og er stiv som en stokk når hun er på dommerbordet. Hun freser ikke, og viser ikke på noen måte aggressive tendenser, men viser misnøye med hele seg at dette er noe hun ikke liker, så utstilling skal hun få slippe for resten av sitt liv.

Det samme skal Santi. Han har jo blitt stilt helt til Grand tidligere, men med en lang utstillingspause nå på slutten, da han tidligere har vist aggressive tendenser på noen utstillinger. (Han har aldri bitt noen, men har frest til dommeren, og ikke ville vise seg frem ordentlig, noe vi tolket som hormonell atferd) Jeg har merket at han ikke liker seg når det er trangt mellom burradene og mye mas ved dommerbordene, og det er da han har oppført seg sånn. Både jeg og Anne var spente på hvordan han nå ville reagere på utstilling som kastrat, men det var det samme nå. Han synes det er helt greit å ligge i buret sitt, men med en gang han kommer ut, viser han misnøye med å frese. Anne var veldig overrasket over at han reagerte sånn, for han er helt annerlesdes hjemme. Han skal nå forbli kosekatt, og slippe utstillinger fremover:)

Det er veldig synd, men desverre har man ingen garanti for at en katt skal like utstillinger og bli en perfekt utstillingskatt, for flott er han, og han er i en fantastisk kondisjon, nå som han er blitt kastrert, både i vekt og i pels! Men vi som utstillere har et ansvar når det gjelder katter som ikke liker utstillinger, og det er å la dem bli hjemme om dem oppfører seg slik gang etter gang.

Søndagen var også meget innholdsrik. Denne dagen skulle begge brødrene opp til samme dommer (Louis Coste) og begge fikk flotte bedømmelser. Av Bacchus og Boom Bastic, så foretrakk dommeren Boom Bastic, og også denne dagen ble han nominert:)

Diva skulle opp til samme dommeren, og han hadde kun lovord å si om henne. Han sa at hun var en av de vakreste brune bicolourene han hadde sett, og var helt fascinert av den knall blå øyenfargen hennes. Hun ble dermed nominert, og skulle videre til panelet og kjempe om Best in Show. Her var det også hard konkurranse, men Diva ble overraskende nok Best in Show!!!

Etter dette, skulle hun kjempe om beste klubbkatt, og jammen tok hun ikke denne tittelen også!!! Jeg var helt sjokkert, men super lykkelig!!

Snakk om at to utstillingsdager kan være forskjellige- fra å ikke bli nominert den ene dagen til å vinne hele sullemitten den andre dagen:)

Iallefall- alt i alt var det ei fantastisk helg, og starten på noe stort!!

Siden det gikk så bra på RORAK sin utstilling, bestemte jeg og Line oss for å reise til Hansakattens utstilling noen uker etterpå.


Nok en trivelig helg sammen med gode kattevenner lå foran oss, da Sevan-ekspressen (Lines bil) tok fatt på landeveiens bravader. Jeg og Line er vel ikke akkurat kjente for å ha god stedsans, og til tross for en GPS som ikke virket helt som den skulle, var vi sjeleglade når vi endelig så et kjent fjes på Halvhjem-ferja, som kunne bekrefte at vi var på rett vei;)

Parkering i Bergen er ikke akkurat enkelt, og ei heller å finne frem i de enveiskjørte gatene, men heldigvis hadde vi fått GPS'en til å virke slik den skulle. Hotellet var greit, og kattene ble plassert på hvert sitt rom.

Til tross for en turbulent morgen, der Lines katt av usaklige grunner, ble avvist i veterinærkontrollen, slapp iallefall jeg og Diva inn i hallen. Der traff jeg Silje, som har oppdrettet Happy Pops, og det var veldig trivelig å treffe henne gjen. Vi har holdt kontakten via mail og forum, men har ikke truffet hverandre siden Verak i 2007, så vi hadde mye å prate om! Hun hadde med seg sin egenoppdrettede blå colourpoint, Amanda, som er en av de vakreste colourpointene jeg vet om, og hun fikk sin avlsgodkjenning og sitt cert, men desverre ingen nominering, noe jeg synes hun hadde fortjent!

Da Diva skulle opp på dommerbordet, så fikk hun den rareste bedømmelsen jeg noensinne hadde opplevd. Vi var hos en dommer som heter Lili Anciau, som jeg aldri har hørt om eller hatt før. Diva smeltet helt i hennes hender, og hun showet og viste seg frem. Diva la seg ned på ryggen, og ville bli klødd på magen, og viste virkelig at dette likte hun!! Dommeren nusset og klemte på henne, og likte henne veldig godt, og ville se henne igjen til en nominering. Jeg tror vi var 4 katter som skulle opp til nominering, og dommeren pratet litt om hver katt. Så sa hun: "You are all nominated!!" ...gjett om det stod noen forvirrede utstillere og holdt sine katter opp...

Vi fikk hver vår lille kattestatue i hendene, og prøvde å forklare henne at det ikke gikk an å nominere 4 katter...hihi;) "You just have to wait and see until the numbers comes up at the showcages" sa hun...og ingen av oss visste hvilken av kattene som var nominert.

Jeg som ikke klarer å slappe ordentlig av før bedømmelsene og nomineringene er over, klarte jo ikke å få i meg noe særlig med mat i pausen. Magen min gikk jo helt i spinn, og jeg var jo kjempespent! Endelig skulle panelet begynne, og der så jeg at Divas nummer kom opp på buret :) Jaaa! Så da var det hun som ble nominert!!

Panelet var veldig spennende, men den som stakk av med flest stemmer og ble BIS, det var Diva :) For en kjempefin avslutning på dagen!

Om kvelden var vi på Egons og spiste deilig middag, og koste oss. Noen drinker ble det også i baren på Fridays, og det syntes vi at vi fortjente;)


Dagen etter var like flott. Også her fikk Diva en fantastisk bedømmelse, ble nominert (på den vanlige måten denne gangen) og da panelet var i gang fikk hun ALLE dommerrøstene, og ble dermed enstemmig BIS! Helt fantastisk...hvor ofte skjer det, liksom!!

Både jeg og Diva syntes det var godt å komme hjem etter en lang kjøretur hjem til Stavanger på kvelden, og tenkte at det skulle bli lenge til neste utstilling... men neida!



Jeg hadde for lenge siden tenkt på å melde på til Adelkattens juleshow i Letohallen. Jeg hadde også tidlig i september bestilt hotellrom i Letohallen, men hadde av diverse grunner bestemt meg for ikke å reise, og hadde gitt bort rommet mitt. Etter å ha pratet med flere kjente som skulle dit, og sjekket ut ledige flyavganger, bestemte jeg meg for å reise dit alikevel. Adelkattens juleutstilling er Norges største utstilling med 600-650 katter hver dag, og her var noen av skandinavias flotteste ragdolls påmeldt. Heldigvis så var det noen som annonserte at de hadde et ledig rom til overs i hotellet som ligger over selve hallen, så jeg fikk det:) (Tuuusen takk, Merethe!!)

Flyturen gikk over all forventning, og jeg reiste sammen med Aina, ei kattevenninne, som har veldig vakre birmaer, og vi skulle også dele rom. Denne gangen var det Diva sin tur til å bo på badet, men dette taklet hun helt fint. Hun liker å bo på hotell, og finner seg tilrette over alt! Hun har aldri vært innestengt før, så vi var spente på om det ble kloring på døren hele natten, men hun sov for det meste i vasken, der hadde hun funnet seg ei deilig grop:)


Hallen var jo helt fantastisk!! Jeg har vært i denne hallen en gang før, på Scandinavian Winnershow i 2006, men jeg hadde glemt hvor stor den var!!

Veterinærsjekken og innsjekkingen gikk fort og greit om morgenen, og det var utrolig deilig å slippe å kjøre langt om morgenen for å komme til hallen- det var bare å gå ned trappen, og vips- så var vi der!! Perfekt!!

Vi hadde fått bur ved siden av Aksel og hans vakre Emilian, og etter å ha satt opp burpynten og fått Diva inn i buret, så skulle jeg til å åpne stellekofferten min. Auda...der hadde det skjedd et aldri så lite uhell, kan man si...lokket på silkedråpeflaska hadde fått seg en knekk under flyturen, og åpnet seg, og hele stellekofferten min og alle børstene var full i olje!!!! Og det var ikke lenge til vi skulle opp til bedømming heller. Jeg løp full fart ut på toalettet og skylte av med glohett vann alt som kunne skylles, og dermed dynket jeg børstene med desinfeksjon etterpå...Det hjalp iallefall litt, og mirakelkammen, som jeg bruker mest kunne brukes, heldigvis! Det meste av showprepareringen var jo gjort på forhånd, så det var vel egentlig bare å børste gjennom pelsen litt, og ha i litt antistat-spray (pelsen hennes var ganske statisk, etter å ha vært inni den bittelille reisebagen, som egentlig er alt for liten for henne) Hun så iallefall fin ut da hun ble satt på dommerbordet og skulle bli bedømt av Åsa Hammarlund, en ny kategori 2 dommer, som også er ragdolloppdretter. Man blir alltid ekstra nervøs da, for Åsa kan virkelig det hun holder på med, og kjenner rasen ut og inn:) Jeg behøvde jo ikke å være nervøs, for Diva fikk en kanon bedømmelse med hjerte rundt bedømmelsesseddelen, og hun oppførte seg kjempefint!! Det var flere brune bicolours som ble bedømt, og etterpå skulle det tas ut Best i variant. Jeg kjente at hjertet mitt gjorde et ekstra hopp, da Åsa pekte på Diva og hun hang BIV-medaljen rundt halsen på henne!! Hun hadde dermed vunnet over to utrolig vakre katter- Diadems Emilian og Goa Kissens Nobless. Det ver også en veldig spennende nominering, men jeg ble ganske sjokkert da Diva også ble nominert!!! På en så stor utstilling, så er man heldig om man får certet sitt!

Under panelet tok jeg det helt med ro. Det var hele 12 fertile hunnkatter der, og knallhard konkurranse. Flere av dem kunne smykke seg med både den ene og den andre tittelen, og jeg trodde ikke Diva hadde en sjanse. Silje Helen sin vakre colourpoint, Amanda, var også i panelet, og jeg trodde hun skulle få flesteparten av stemmene.

Så ble stemmene ropt opp, og det ble delt ut stemmer til noen av de andre kattene, deriblant Amanda. Diva fikk jo ingen stemmer. Så, plutselig sa speakeren: "og de resterende stemmene går til katt nr....og så sa han nummeret til Diva!!! Herrejemini...jeg trodde ikke mine egne ører, og jeg holdt definitivt på å falle av stolen!!!


Diva ble BIS!!!! Hjertet mitt banket som bare det, og jeg gikk stolt frem for å hente verdens fineste katt og motta premien:)

Det tok nok ei lita stund før jeg dalte ned på jorden igjen, for jeg svevde vel resten av den kvelden:) Iallefall hadde vi en stille og rolig middag på hotellet sammen med gode kattevenner, der pinnekjøtt stod på menyen, og litt rødvin etterpå:)

Søndagen skulle bli tøff. Jeg visste at Diva hadde konkurranse på certet sitt denne dagen, av Noblesse, som hadde gått opp en klasse siden lørdagen. Noblesse er jo også så utrolig nydelig, og har et hode og pannehøyde som man bare kan drømme om, og visst har hun vunnet endel hun også! Søndagen hadde vi også en annen dommer, Marie Westerlund, som jeg har hatt på Diva før. Da Diva kom på bordet, kjente hun henne igjen med en gang, siden sist vi var i Bergen:) Hun ga henne e kanonbedømmelse, og også av Marie fikk hun et stort hjerte rundt bedømmelsesseddelen. Man kan jo ikke bli noe annet enn rørt når man får slike bedømmelser. Jeg satt og hørte på hennes bedømmelse av Noblesse, og også hun fikk utrolig mange lovord, og en superflott bedømmelse, så dette ble spennende!! OM Diva fikk certet sitt denne dagen, så kunne hun bli Grand Internasjonal Champion, og det var jo det vi krysset fingrene våre for...certet!! Jeg og Sussi holdt opp Diva og Noblesse, og spenningen var til å ta og føle på...

Det ble samtidig gjort BIV-uttagning, og Aksel var der med sin vakre Emilian, og en av Aksels nydelige avkom var også der. Marie ga Diva certet, dermed ble hun Grand Internasjonal Champion og jammen fikk hun ikke BIV'en også!! WOW, fantastisk!!!! Helt utrolig!

Diva ble nominert også denne dagen, jeg husker ikke hvilke katter hun var oppe mot, men stort var det iallefall!! Man kan ikke forvente seg å bli BIS to dager på rad på en slik stor utstilling, og denne dagen var det også andre katter i panelet, men jammen var det ikke Diva som stakk av med flest stemmer denne gangen også!!!!


BIS to ganger på rad...på Adelkatten!!! Det var jo helt uvirkelig!!!


Dette var Divas 5. strake Best in Show, og jeg ble dunket i siden av Aina, som sa at nå blir Diva Årets katt i NRR. Dette bare lo jeg av, fordi den tittelen var jo bare å drømme om...

Da vi kom hjem, så jeg også at det lå en kommentar på Facebook fra Linda Reiersen, som har vakre Noomi, en skogkatt som har blitt årets katt flere år på rad, om at Diva nok ble årets katt dette året. Det var først da jeg begynte å regne sammen poengsummer i utstillingskatalogene, og fant ut at Diva faktisk lå øverst på NRR-listene, som beste katt, totalt av alle raser.

Jeg fikk også dette bekreftet av Grethe Prytz, en av utregnerne, som kunne fortelle meg at Diva ledet med over to poeng over den katten som lå som nr 2, at listene fremdeles ikke var fullstendige, men at toppen var avgjort. Diverse endringer ville kun bli gjort lengre nede på listene... Jeg er nok kanskje litt treg av meg, men først DA gikk det opp for meg hvor stort dette var, og at Diva er blitt kåret til:




ÅRETS KATT- TOTAL i NRR 2009!!!!!!



WOW, for en katt hun er!!! Jeg er så utrolig heldig som kan få lov til å bli "eid" av en slik katt!!!

En fantastisk avslutning på et flott utstillingsår!!

Jeg vil med dette rette en stor takk til alle dere som har bidratt med at jeg er kommet dit jeg er i dag- dere vet hvem dere er:):)

Jeg vil også hilse til dere koselige kattefolk som jeg treffer på utstillinger rundt omkring i landet og si at jeg er veldig glad for at dere gjør utstillingsdagene mine så trivelige!!

Jeg er også veldig glad på ragdoll-rasens vegne at så mange ragdolls har gjort det så bra på skandinaviske utstillinger i 2009. Dette viser at vi er på riktig vei med rasen vår, og gjør at flere får øynene opp for den vakre ragdollen! Fortsett slik!!

Jeg vil også ønske dere alle et riktig godt nytt år, og måtte 2010 bli like flott som 2009!

I løpet av 2010 håper jeg også å få inn en ny hannkatt i mitt oppdrett. Hvem det blir er ennå ikke bestemt, men jeg har da vist interesse et par steder, så vi får håpe på positivt resultat om en stund:)

Om jeg velger å ta Berta ut av avl, så ønsker jeg også å få inn en ny hunnkatt. Det er mange vakre ragdolls i Europa, og mange spennende kombinasjoner i vente... Jeg har jo et ordtak, som jeg står fullt og fast ved: "Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves" :)

Jeg håper også at Diva løper snart, slik at vi kan få parret henne med Urwitz før han kastreres. Ewa har lovet at hun vil holde ham fertil en stund til, slik at Diva kan få seg en date. Tusen takk, Ewa, for at Diva får møte vakre Urwitz!!

Jeg håper også på å få parret Bella Donna med Silje Helens vakre Donnie Darko- Jeg så ham live på Adelkatten, og han er utrolig flott i virkeligheten også, ikke bare på bilder!! En stor og maffig brun mitted, med flott øyenfarge, og ellers gode kvaliteter!!

Jeg gleder meg!!

@Silje@

Ingen kommentarer: