fredag 23. januar 2009

...og så ble jeg en blogger jeg også...


...og med det, så synes jeg det er på tide å presentere seg litt:
Det er jeg, Silje Tungland, som står bak oppdrettet
(N) Ragstar's.
Jeg bor sammen med min mann og våre to jenter på Vardeneset, som ligger ca 5 km. fra Stavanger sentrum.

Stamnavnet (N) Ragstar's ble godkjent i FIFé juni 2006

Dyr har alltid vært en stor interesse for meg, spesielt katter, og det er ikke få katter jeg har kommet hjem med i løpet av min oppvekst, i håp om at de skulle få et trygt og godt hjem hjemme hos oss.
Min første rasekatt fikk jeg i 1997, en omplassert 7 år gammel brunmasket siameser. Jeg elsket ham høyt, men desverre døde han av kreft i 2001. Ettersom våre barn var veldig små på denne tiden, ville vi vente med å få oss ny katt, da gjerne en annen rase enn siameser, men med de intense blå øynene og med points, slik siameseren hadde.

Da var ragdollen et naturlig valg for oss.

Jeg så en ragdoll første gang "live" i 2004, da en arbeidskollega fikk en nydelig blåmasket colourpoint ragdoll, og jeg falt pladask for ham.
Vi bestemte oss raskt for at dette var katten for oss, og vi ble positivt overrasket av hvor familievennlig denne katterasen var.
Pr. i dag har vi tre ragdolls boende hjemme + en huskatt, og alle kattene har tilgang til alle rom i huset vårt, og en balkong. Det hender også at kattene våre er ute på plenen utenfor huset vårt sammen med oss.

Ragdollen er også en katt som er lett å lære opp, både til å gå i bånd og til å apportere ting:)
Alle kattene våre blir behandlet med respekt, og er høyt elsket som familiemedlemmer.
Mitt mål er å bringe frem sunne, friske og rasetypiske ragdolls med et bra temperament.
Jeg ønsker også å jobbe med tradisjonelle farger, og å få frem igjen den intense blåfargen ragdollen skal ha på sine øyne, og som jeg ser at mange ragdolls desverre har mistet.
Jeg kommer heller ikke til å masseprodusere kull- jeg kommer til å ha et og annet kull, og heller konsentrere meg om å få bra kvalitet på de avkommene vi får.
Jeg tilbringer mye tid foran dataskjermen og i bøker for å lære meg mest mulig om ragdollrasen, og jeg sitter ofte og studerer stamtavler og andres nettsider for å se på bilder av ulike typer ragdolls.
Høsten 2007 startet jeg min utdannelse på Pawacademy, et nettbasert kurs i avl, oppdrett og genetikk.
Jeg var med i "prøvekullet", det aller første elevkullet som var så heldige å få være med på dette. Utdannelsen gikk over 6 uker, hvor vi jobbet med ulike oppgaver, både i grupper og egenstudier. Våren 2008 startet del to av dette kurset, som var mer omfattende og som gikk over 8 uker. Jeg bestod også dette kurset, og håper at jeg får muligheten til å være med på del 3 når kurset er ferdig utviklet.
(Dere kan lese mer om Paw Academy her, og en liste over uteksaminerte elever finnes her.)
Noen kurs/ forelesningerjeg har vært med på:
Våren 2006- Reproduksjon hos katt / Herpesvirus hos katt, veterinærene Vibeke Rootwelt- Andersen og Giedre Agurkyte, forum RICA hotell.
Høsten 2007- G1 Pawacademy
Våren 2008- G2 Pawacademy
19.08.08- Fór og ernæring til katt, Royal Canin's representant Camilla Sæther
22-23.11.08- 2 dagers avl-og genetikkurs i Regi av Ole Amstrup, medlem av FIFé s breeder and registrationcommity, og oppdretter av orientalere gjennom 25 år.
Jeg er medlem i:

Min katteklubb er knyttet opp mot NRR (Norske Rasekatters Riksforbund) og det igjen er tilknyttet FIFé (Fédération Internationale Féline)

Ingen kommentarer: