fredag 23. januar 2009

Januar-09. Endelig er Berta drektig!!!

Lørdag 20 desember startet endelig Berta sitt løp!!

Vi hadde vel egentlig gitt opp håpet med at hun skulle løpe på den siden av året, og vi hadde planer om å prøve en annen hannkatt til henne.
Så... plutselig denne lørdagskvelden, midt under lørdagsunderholdningen på TV, og innpakningen av julegaver, så hoppet jeg og Atle himmelhøyt i sofaen, av et vræl under stuebordet.

Helt uten forvarsel hadde Santi parret henne, og vi hadde ikke sett tegn på løpetid.
(Heldigvis for at denne parringen var planlagt, og veldig,veldig ønsket...men det er fort gjort når man lar fertile hanner gå sammen med fertile hunner...)

Jeg jublet jo selvfølgelig, og i løpet av dagene etter, både så og hørte vi mange parringer.
De fikk for det meste være i fred nede i kjellerstua, og på lille julaften var de ferdige med sitt.
Da ville de heller være med å pynte juletreet:)

Berta har lurt oss tidligere med å la oss tro at hun er drektig, så vi kunne bare krysse fingrene og håpe på at hun skulle ta seg denne gangen.

Søndag 18 januar kunne vi se tydelige rosa patter, og i uken som har gått, har vi også merket andre tegn på at hun er drektig. Pattene hennes har svulmet enda mer opp, og hun begynner å bli hardere om magen.
Hun har allerede gått opp 500 g siden parring, og hun er bare 4 uker og 5 dager drektig.
Hun har ellers vært stabil i vekten siden juni.
Jeg har heller ikke sett at hun har vært unormalt mye i matskåla, så dette blir spennende!

Jeg forer nå Berta med Royal Canin Queen-fór, et for som er beregnet på drektige og diegivende katter. Dette har hun spist en god stund nå, og dette fóret skal gi henne det hun behøver gjennom drektigheten for at kattungene skal få best mulig start på livet sitt.
Hun får også Hills bløtfór i tillegg, og hun er veldig glad i Vitakraft sticks.
Det får hun en gang i blant som "snacks":)

Vi håper nå at alt går som det skal gå, og at hun føder friske og fine kattunger uten komplikasjoner.
Jeg håper på et kull på 3-4 kattunger, da jeg synes dette er passelig for en førstegangsfødende hunnkatt, men jeg tror innerst inne at det kommer til å bli et større kull med tanke på vektøkningen og det at hun allerede har begynt å legge på seg rundt magen.
Hennes mor, Ester, som nå bor hos Cathrine Boström (S* Aero's) fødte et kull med 6 kattunger for ikke lenge siden.
Berta var også i et kull på 5 kattunger, om jeg ikke husker feil.

Kattungene ventes i begynnelsen av uke 9, altså i vinterferien.

Synes det var veldig godt beregnet av Berta om hun føder da:)
Da har jeg fri fra jobb, og har en hel uke til å følge kattungene døgnet rundt!

Nå ønsker jeg alle en riktig god helg, og lykke til med lesning i bloggen min:)
Det kommer nok flere oppdateringer etterhvert.

1 kommentar:

Mette sa...

så spennende! Endelig!