tirsdag 24. februar 2009

Endelig kattunger!!!!


De første bildene av mor og barn

...og så kom dagen, eller rettere sagt natta da Berta hadde bestemt seg for å føde, etter uendelig lang ventetid.

Berta har vært stor og tung,(total vektøkning ble 1,6 kg) og den siste tiden har hun nesten ikke orket noe somhelst, stakkars. Hun har vært nesten apatisk, noe som har bekymret meg, og jeg har gått og ønsket at fødselen skulle starte siden torsdag. (termindato var lørdag/ søndag).

På fredagen hadde jeg koselig besøk av Siri, en venninne som driver dyrebutikk på Karmøy. Vi var ute et ærend for å gå på kafé og det var utrolig koselig! Det er lenge siden jeg har vært ute på kafé sammen med venninner. Det bør gjøres oftere;)
jeg har lenge ventet på at Siri skulle få inn den sorte fresh Flow vannfontenen i butikken sin, og endelig var den kommet. Siri hadde også med seg en boks med KMR melkeerstatning, som er bra å ha i tilfelle man må til med støttemating av kattungene. Kattene var lykkelige over å ha fått ny vannfontene (den andre min ble ødelagt) og jeg har skjelden sett dem drikke så mye, bortsett fra når de drikker rennende vann av springen på badet, for det gjør Santi og Diva her i huset. Utrolig deilig med en stillegående fontene som ikke surkler og bråker:D





Tilbake til fødselen, ja: Riene startet rundt midnatt natt til tirsdag, og hun fødte 6 store kattunger. Den siste kom ut ca halv fem om morgenen. Berta var veldig flink, og også veldig sliten da fødselen var over. Det tar på å føde så mange.

Santi var også med og hjalp til, og han tar farsrollen sin veldig seriøst. Han har en beroligende effekt på Berta, og var med på å vaske ørene hennes og å vaske kattungene. Det var nesten rørende å se hvordan han engasjerte seg. Etter fødselen lå han på taket av fødekassen og var kry som en hane, snille,gode Santi.


Fødselsvektene var fine, og kattungene store. 104, 116, 106, 118, 106 og enliten "etternøler" på 92 g. Den siste jenta var livløs da hun ble født, men etter å ha slynget henne (en teknikk som får ut fostervann fra luftveiene) slimsugd henne og massert henne lenge, kom et svakt pip og hun våknet til liv. Hun var også litt sløv, og fant ikke puppen, slik de andre kattungene gjorde med en gang, men hun fikk da tilgang til en pupp tilslutt. Jeg satt og overvåket dem en stund, itilfelle det skulle komme flere, og jeg sjekket kjønn, veide kattunger og skrev ned fødselsforløpet på et papir- noe jeg, som oppdretter, synes er veldig greit å ha i permen min slik at jeg kan se tilbake på det ved andre fødsler. Her noterer jeg ned absolutt alt som skjer, for det er utrolig hvor fort man glemmer fra gang til gang.
Jeg var vel i seng rundt 7 om morgenen, og da hadde jeg vært oppe i 24 timer i strekk, samt at jeg hadde sovet dårlig siden torsdag. jeg følte meg som en Zombie*ler*
jeg vekket Atle, så han fikk være kattepasser, og jeg sov i to timer, så klarte jeg ikke sove mer. Jeg bare måtte ned og se på de små vidundrene som lå der:)
Det gikk veldig greit med dem, og de økte bra i vekt, bortsett fra den lille, hun hadde gått litt ned, så jeg får følge med henne fremover og kanskje prøve å legge de andre bort, slik at hun får slippe til, eller evt. prøve å håndmate henne etterhvert.
Berta var litt stresset til å begynne med, for hvor hun enn snudde seg så var det bebiser, men hun begynner å få taket på mammarollen nå. Hun har også vært oppe og spist og vært på do, og det er et godt tegn.


Se så godt de sover...klarer dere å telle hvor mange det er?



Av kjønn, tror jeg foreløpig det er tre gutter og tre jenter, men jeg er ikke 100% sikker. En oppdrettervenn av meg var innom for å dobbeltsjekke, og hun sa det samme, så jeg håper vi har rett. Kjønnet er oftest lettest å se det første døgnet, og etter ei uke.
Det skal bli spennende å se hvilke farger og varianter det kommer, men det kan vi ikke se ennå. Her kan det bli litt av hvert, både brune og blå colourpointer, mitted, bicolours og mid high white-katter!
Ragdollkattunger blir nemlig født helt hvite, og først etter noen dager så begynner det å vises farge på ørene, og evt. på nesen om det er colourpointer i kullet. Forskjellen på blå og brun kan være vanskelig å se til å begynne med, så jeg kommer ikke til å legge ut fargene/ EMS-kodene på kattungene på hjemmesiden min før jeg er helt sikker.
Bilder av kattungene hver for seg blir lagt it på siden når de er ca 3-4 uker gamle, men det kan hende de som står på interesseliste hos meg får tilsendt bilder før;)

jeg var også på styremøte i RORAK i går (det var godt å få kommet seg ut av huset noen timer), og vi gikk gjennom og diskuterte forslagene som skal opp til NRR's GF i Drammen den 1 mars. Det skal bli spennende å se hvilke forslag som går igjennom, og det blir nok en stormfull generalforsamling med mange ulike meninger. Lykke til de som skal dit, og god tur- kjør forsiktig!

Silje


En stolt kattemor med bebisene sine i bakgrunnen;)

Ingen kommentarer: